Duurzame dilemma’s: je kan het een  kip-en-eiprobleem noemen. Moet je als retailer nou wachten tot je klant vraagt om duurzame producten of moet je eerst zelf actief aanbieden en zo de vraag helpen creëren?

Duurzame dilemma’s

Het blijft een lastig probleem, want je assortiment zegt heel veel over wie je wilt zijn als retailer,  over je retailformule en welke klanten je aantrekt.  Daarnaast betekent het inkopen van (duurzame) producten een beslag op je financiën waarbij je het risico nog niet goed kunt inschatten: wat als je  ze niet verkopen? Een lastig dilemma en vaak leidt dit tot halfslachtige keuzes zoals: wel opnemen in het assortiment maar niet promoten om bestaande klanten niet af te schrikken. Of tot het helemaal niet opnemen in je assortiment omdat ‘de klant er niet om vraagt’.

Dutch Sustainable Fashion Week

Kort geleden merkte ik weer dat dit dilemma bij veel retailers in de mode leeft. Het was in de week van 7 tot 16 oktober de Dutch Sustainable Fashion Week. In deze week worden duurzame mode en merken gepromoot en wordt het verhaal achter veel mooie en inspirerende merken verteld.
Een heel mooi initiatief dat een aantal jaren geleden door Goodbrandz gestart is en waarvan je hoopt dat het de modewereld helpt veranderen. Ik ben dan ook  blij met alle winkels die aan deze modeweek meegedaan hebben. Groot compliment daarvoor, want dat zijn wel de koplopers die zich beseffen dat het anders moet én ook de keuze maken om het anders te doen door duurzame merken in hun assortiment op te nemen.

In twee winkels die meededen aan de Dutch Sustainable Fashion Week  ben ik geweest. De verkoopsters waren uiterst vriendelijk en ik heb ook een paar mooie, duurzame kledingstukken gekocht. Maar wat ik wel heel jammer vond is dat ik zelf om de duurzame merken moest vragen. Uit niets in de winkel bleek dat het Dutch Sustainable Fashion Week was. Er was geen promotiemateriaal en de verkoopsters wisten in beide winkels ook niets van deze actieweek. Een gemiste kans, want dan is zo’n week alleen voor de mensen die al bekend zijn met duurzame merken. En deze actieweek is volgens mij juist om mensen kennis te laten maken met duurzame merken.

Rond de Dutch Sustainable Fashion week  waren landelijk veel mooie evenementen georganiseerd en er was veel media-aandacht. Maar de gemiddelde klant leest of hoort dat niet. Nee, die moet het hebben van de winkel waar zij (of hij) al jaren komt. Daar wordt de klant geïnspireerd door alle mooie kleding die hij ziet. Geholpen door uitstekend verkooppersoneel maakt de klant een keuze in het enorme aanbod aan kleding. Dan is het toch jammer dat de duurzame merken niet extra in het zonnetje worden gezetstaan. Of dat je in ieder geval aan een kledinglabel of promotietag kunt zien dat het  gemaakt is met respect voor mens en milieu.

Zeg nou zelf, een kledingstuk gemaakt van materiaal dat de aarde geen schade berokkent en gemaakt is door mensen die een eerlijk loon daarvoor krijgen, daar word je toch blij van? Dat draag je met extra plezier!

Is duurzaam ook duur?

Van verkoopsters hoor ik vaak dat hun klanten met name kiezen o.b.v. prijs (en natuurlijk wat ze mooi vinden). Daarmee geven de verkoopsters het signaal af dat duurzame merken ‘duur’ zijn. Natuurlijk, er zijn duurzame merken die voor de gemiddelde consument niet betaalbaar zijn, maar dat geldt ook voor ‘gewone’ merken. Je moet een duurzaam merk niet vergelijken met fast fashion-merken. Een hamburger van een fastfoodketen is immers ook niet te vergelijken met die uit een goed restaurant. Bovendien, in veel winkels waar duurzame merken hangen zijn de andere (gewone) merken minstens zo duur. Toch jammer dat duurzame mode  veelal onterecht het stempel  ‘duur’ blijft houden en daardoor niet de extra aandacht krijgt die het echt verdient. Ook de extra aandacht van de verkoopsters.

Het voorbeeld van de Dutch Sustainable Fashion Week staat niet op zichzelf. Het is een gegeven dat in heel veel branches voor komt. Veel retailers denken dat de consument niet geïnteresseerd is in duurzaamheid, maar ze onderschatten hun klanten en daarmee doen ze niet alleen de consument maar ook zichzelf tekort.

Consument wil geholpen worden

Uit recent onderzoek van onder andere Gfk blijkt dat een aanzienlijk deel van de consumenten wel duurzame keuzes wil maken, maar dat ze ook graag willen dat bedrijven helpen bij het maken van deze keuzes. Dat geldt zeker ook in de retail. Veel consument letten op duurzaamheid  bij het winkelen en willen graag dat het leuk, makkelijk en aantrekkelijk is om duurzame keuzes te maken.  Uit het onderzoek blijkt ook dat de consumenten vinden dat bedrijven hen niet voldoende helpen om de juiste keuzes te maken.
De consument vraagt dus: ‘Help mij om de juiste, duurzame keuze te maken, want ik weet het zelf niet.’

Het gaat daarom niet meer om ‘vraag en aanbod’ want beide zijn aanwezig. Er zijn heel mooie duurzame producten én er is de vraag van de consument om hem te helpen de juiste duurzame keuzes te maken.

Kortom: er liggen mooie kansen voor de retailer die duurzaam actief en actief duurzaam  is!

Als u hier advies of ondersteuning bij nodig heeft, lees dan verder op pagina Diensten

 

Share This