Mijn droomwinkel

Stel je loopt een winkel binnen waar je aangenaam verrast wordt door de sfeer en het aanbod. Waar het personeel je werkelijk alles kan vertellen over waar en hoe de producten zijn gemaakt, door wie, met welke materialen en hoe die gewonnen zijn. Waar jouw aankoop een verschil maakt in de levens van de makers.

Een winkel waar je energie van krijgt, want de energie die er wordt verbruikt wordt duurzaam opgewekt. Er wordt weinig afval gegenereerd en gebruik gemaakt van duurzame materialen. Een winkel waar het personeel met liefde werkt, want het werk is uitdagend, vergt verantwoordelijkheid en biedt veel kansen voor ontwikkeling. Een winkel waar over gesproken wordt en veel nieuwe klanten trekt, waar ook de andere winkels in het gebied – die net zo werken – van profiteren en vice versa.

Dát is mijn droom. Een droom die steeds meer werkelijkheid wordt.

Toen ik 25 jaar geleden startte in de retail was het een heel andere wereld . Als retailmanager, franchisemanager, projectleider bouw en vastgoed en later als zelfstandig retailconsultant leerde ik dat het alleen ging om snelle expansie, maximaal financieel rendement en een optimale winkelportefeuille. Die gezonde bedrijfsvoering, dat is ook nu natuurlijk nog steeds mijn doel. Maar dan wel op een manier dat het niet ten koste gaat van onze natuurlijke bronnen, mensen en milieu.

 

‘Dromen, durven, doen’

Deze uitdrukking past bij me. Het begon met die droom: het verduurzamen van de retail. Door die droom ben ik een aantal jaar geleden met een compagnon een webwinkel voor duurzame kleding gestart. Met grote ambities en een sterke drive startten we aan dit nieuwe avontuur. Een   zeer leerzaam avontuur. Na een paar jaar besloten we te stoppen. Ik ontdekte dat mijn kracht en passiebeter benut in het werken met retailers dan er zelf één te zijn. Het gaf mij de ruimte om mijn nieuwe droom op te pakken.

 

Nieuwe dromen

Het ‘groene zaadje’ van duurzaamheid had bij mij wortel geschoten. Daar waar ik vroeger helemaal niet bezig was met MVO, duurzaamheid, People, Planet, Profit of hoe je het ook maar mag noemen, werd het steeds meer een doel om bij iedere keuze in het werk en in het dagelijks leven duurzaamheid als uitgangspunt te nemen.

Tja, en als je dan al je kennis en ervaring in de retail combineert met die passie voor duurzaamheid, dan kan het niet anders dan dat je verder gaat met een bedrijf dat als doelstelling heeft om de (r)etail te verduurzamen, te ‘vergroenen’.

Met Fair Basics wil ik alle retailers, of ze nou zelfstandig zijn, franchise of filiaalbedrijf, adviseren en helpen om het ‘anders en beter’ te doen. En dat is in mijn ogen hard nodig want de retail is als bedrijfstak voor een groot gedeelte nog helemaal niet zo bezig met duurzaamheid of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Veel retailers zijn bezig met ‘overleven’ en denken dat duurzaamheid duur is. Wordt het beter als we de Engelse term sustainability gebruiken? Vaak hoor ik van retailers dat het geen zin heeft om sustainable te worden. Reacties als: ‘De klant vraagt er niet om of wil er niet voor betalen’, ‘er zijn nog veel te weinig duurzame producten, dus ik kan nog niet duurzaam worden’.

Aan de andere kant zijn er ook retailers die juist vanuit een passie om het anders en beter te doen succesvolle initiatieven ontplooien. Met minder milieu-impact. Retailers die wél een veranderende klantbehoefte zien en dat combineren met hun eigen idealen voor een betere wereld. Het kan, het is mogelijk, dat bewijzen deze ondernemers. En het moet, willen we straks deze aarde leefbaar en mooi als hij nu is doorgeven aan onze kinderen.

Mijn droom is dat steeds meer retailers straks een inspiratie zijn voor andere bedrijven en bedrijfstakken. De klant centraal stellend, vanuit een gezonde business case én met positieve impact op wereld.

Aan deze droom ga ik werken met Fair Basics.

Ik heb er zin in!

Jantie van der Laan

 

Share This