Jantie
eigenaar Fair Basics
Ik ondersteun retailers die hun winkelformule en winkels duurzamer willen maken en zich zo klaarmaken voor de toekomst. Met kennis en ervaring in zowel de retail als in duurzaamheid ben ik in staat om vanuit het retailproces te denken. En altijd op maat te adviseren over mogelijkheden voor duurzame acties, veranderingen en ontwikkelingen. En natuurlijk te ondersteunen bij de implementatie van die acties. Met als resultaat: een duurzame retailformule die in staat is zich aan te passen aan de veranderende wereld en voorbereid is op een succesvolle en duurzame toekomst.
Meer... .
Toen ik 25 jaar geleden startte in de retail was het een heel andere wereld. Als retailmanager, franchisemanager, projectleider bouw en vastgoed en later als zelfstandig retailconsultant leerde ik dat het alleen ging om snelle expansie, maximaal financieel rendement en een optimale winkelportefeuille. Die gezonde bedrijfsvoering, dat is ook nu natuurlijk nog steeds mijn doel. Maar dan wel op een manier dat het niet ten koste gaat van onze natuurlijke bronnen, mensen en milieu.
‘Dromen, durven, doen’
Deze uitdrukking past bij me. Het begon met die droom: het verduurzamen van de retail. Door die droom ben ik een aantal jaar geleden met een compagnon een webwinkel voor duurzame kleding gestart. Met grote ambities en een sterke drive startten we aan dit nieuwe avontuur. Een zeer leerzaam avontuur. Na een paar jaar besloten we te stoppen. Ik ontdekte dat ik mijn kracht en passie beter benut in het werken met retailers dan door er zelf één te zijn. Het gaf mij de ruimte om mijn nieuwe droom op te pakken.
Nieuwe dromen
Het ‘groene zaadje’ van duurzaamheid had bij mij wortel geschoten. Daar waar ik vroeger helemaal niet bezig was met MVO, duurzaamheid, People, Planet, Profit of hoe je het ook maar wilt noemen, werd het steeds meer een doel om bij iedere keuze in het werk en in het dagelijks leven duurzaamheid als uitgangspunt te nemen.
Tja, en als je dan al je kennis en ervaring in de retail combineert met die passie voor duurzaamheid, dan kan het niet anders dan dat je verder gaat met een bedrijf dat als doelstelling heeft om de (r)etail te verduurzamen, te ‘vergroenen’.
Met Fair Basics wil ik alle retailers, of ze nou zelfstandig zijn, franchise of filiaalbedrijf, adviseren en helpen om het ‘anders en beter’ te doen. En dat is in mijn ogen hard nodig want de retail is als bedrijfstak voor een groot gedeelte nog helemaal niet zo bezig met duurzaamheid of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Veel retailers zijn bezig met ‘overleven’ en ze denken dat duurzaamheid duur is. Wordt het beter als we de Engelse term sustainability gebruiken? Vaak hoor ik van retailers dat het geen zin heeft om sustainable te worden. Reacties als: ‘De klant vraagt er niet om of wil er niet voor betalen’, ‘er zijn nog veel te weinig duurzame producten, dus ik kan nog niet duurzaam worden’.
Aan de andere kant zijn er ook retailers die juist vanuit een passie om het anders en beter te doen succesvolle initiatieven ontplooien. Met minder milieu-impact. Retailers die wél een veranderende klantbehoefte zien en dat combineren met hun eigen idealen voor een betere wereld. Het kan, het is mogelijk, dat bewijzen deze ondernemers. En het moet, willen we straks deze aarde leefbaar en mooi als hij nu is doorgeven aan onze kinderen.
Mijn droom is dat steeds meer retailers straks een inspiratie zijn voor andere bedrijven en bedrijfstakken. De klant centraal stellend, vanuit een gezonde business case én met positieve impact op wereld.
Aan deze droom ga ik werken met Fair Basics
Jantie